زهر است اعطای خلق هر چند که دوا باشد

حاجت ز کی میخواهی جایی که خدا باشد

Pages

۱۳۹۲ فروردین ۲۴, شنبه

غزنی، لقب پایتخت فرهنگی جهان اسلام را گرفت!




جشنوارۀ معرفی غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام که از ساعت ده قبل از ظهر امروز 24 حمل، در شهر غزنی به صورت رسمی آغاز شد، با سخنرانی شخصیت های سیاسی و  فرهنگی از داخلی و خارج کشور به پایان رسید.
دکتورعباس سعیدی نمایندۀ سازمان آی سیسکو طی بیانیه ای، رسماً عنوان "پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013" غزنی را اعلان کرده و به همۀ مردم افغانستان، کشورهای اسلامی و حاضرین در جشنواره تبریک گفت.
وی گفت که  ما( سازمان آی سیسکو) برنامه های زیادی برای غزنی روی دست داریم که قرار داد های آن با وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان بسته خواهد شد.
اولین روز این محفل که شمار از نمایندگان کشورهای اسلامی اعضای کابینه، نمایندگان در مجلس نمایندگان و مجلس سنا حضور داشتند، با سخنرانی شخصیت های  داخلی و خارجی به پایان رسید.
سید محمد حسینی وزیر اطلاعات و فرهنگ ایران گفت که امروز خوشحال است که به آرزوی دیرینه اش رسیده « خوشحالم که امروز موفق شدم تا ملک سنایی غزنوی را ببینم، غزنی مرکز فرهنگیان جهان اسلام بوده و شخصیت ها و نخبگان جهان اسلام از غزنه برخواسته اند».
 وی پیشنهاد کرد تا میان غزنی و شهر نیشابور یا یکی از شهرهای دیگر خراسان ایران "خواهر خاندگی" ایجاد شود.
وی تاکید کرد که ما نباید تنها به این محفل اکتفا کنیم، باید مجالسی فرهنگی برای معرفی شخصیت های چون حکیم سنایی و ده ها شخصیت دیگر در آینده نیز داشته باشیم.
همچنین در بیرون محل این جشنواره که در تالار مقام ولایت غزنی برگزار شده بود، برخی برنامه های ورزشی، اتن ملی بازی های محلی توسط جوانان و  بزرگ سالان دنبال می شدند.
این جوانان و بزرگ سالان غزنی، با اراییه برنامه های مختلف، شوق و شادی خود را از نام گذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ابراز می داشتند.
قرار معلومات، هیچ مورد ناامنیی از آغاز تا پایان این محفل رخ نداد.
 اما صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله طی کنفرانس خبری امروز در کابل گفت که در 24 ساعت گذشته چهار فرد مشکوک از نواحی شهرغزنی توسط نیروهای نظامی بازداشت شده اند.
به گفتۀ وی، تعداد مواد انفجاری سلاح و واسکت انتحاری نیز ظرف 24 ساعت گذشته از نواحی شهر غزنی کشف و ضبط شده اند.
به گفتۀ مقامات نظامی، امنیت این مراسم توسط هزاران سرباز پولیس، اردوی ملی، امنیت ملی در هماهنگی با قوای ائتلاف از چند روز به اینسو گرفته شده است.
این مقامات اعلام کرده اند که تمامی نواحی 18 ولسوالی غزنی توسط نیروهای امنیتی به شدت تحت کنترول قرار دارد.
مردم غزنی نیز خود را در زیبایی شهر غزنی سهیم کردند.
از چند روز به اینسو تمامی در وازه های دکاکین شهر غزنی رنگ شده و مردم مقابل دکان های خویش را پاک کاری، آب پاشی و نهال شانی کرده اند.
 همچنین در این محفل فضل هادی مسلیم یار رییس مجلس سنا، سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات فرهنگ، مولاناحکیمی، شلگیری، حاجی محمد محقق عضو مجلس نمایندگان، شاه گل رضایی عضومجلس نمایندگان از دیگر سخنرانان بودند که هرکدام با ذکر پیشینه غزنی نام گذاری این ولایت بعنوان مرکز پایخت فرهنگی کشورهای اسلامی را مهم و قابل قدر ارزیابی کردند.
به گفته مقامات، این جشنواره تا یک هفته ادامه پیدا می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر