زهر است اعطای خلق هر چند که دوا باشد

حاجت ز کی میخواهی جایی که خدا باشد

Pages

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۳, دوشنبه

راز دانش: نور خورشید فشار خون را پایین می‌آورد

پژوهشگران می‌گویند نور خورشید بر پایین آوردن فشار خون تاثیر مثبت دارد
کشف یک فایده مهم آفتاب توسط دانشمندان اسکاتلندی، تاثیر مثبت داروهای کاهش کلسترول استاتین بر افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پروستات و این که چرا عادت قدیمی تمیز کردن پستانک بچه با دهان پدر مادر آنقدرها هم بد نیست. 



کشف فایده دیگر آفتاب

این موضوع که نور آفتاب برای شادابی روحیه و سلامت جسم لازم است بر پزشکان و عموم مردم پنهان نیست.
از سوی دیگر، واضح است که تابش طولانی نور آفتاب بر پوست می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را تشدید کند.
اما اکنون دانشمندان می گویند که فواید بهداشتی نور آفتاب کاملا بر خطر ابتلا به سرطان پوست می چربد.
تاکنون، تصور می شد که نور خورشید فقط یک فایده دارد: تولید ویتامین "دی."
اما محققان یک فایده دیگر کشف کرده اند: این که اشعه فرابنفش نور خورشید باعث آزاد شدن ترکیبی به نام نتیریک اکسید می شود که فشار خون را پائین می آورد.
به این ترتیب، پژوهشگران دانشگاه ادینبورو می گویند نور خورشید به کاهش فشار خون، خطر حمله قلبی و مغزی کمک می کند و حتی می تواند باعث افزایش طول عمر شود.
بر اساس تخمین ها، آمار مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی به علت فشار خون بالا در بریتانیا ۸۰ برابر آمار مرگ در اثر سرطان پوست است.
متخصصان پوست فشار خون ۲۴ داوطلب را در حالی که در معرض اشعه فرابنفش و لامپ های حرارت قرار گرفته بودند، اندازه گیری کردند. در یک جلسه، داوطلبان در معرض هر دو قرار گرفتند.
در جلسه دیگر، اشعه فرابنفش مسدود شد و پوست داوطلبان فقط در معرض حرارت قرار گرفت.
نتایج نشان داد که فشار خون برای یک ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش به طور قابل توجهی کاهش یافت در حالی که بعد از جلسه دیگر تغییری در فشار خون مشاهده نشد.
دانشمندان گفتند این نشان می دهد که این اشعه فرابنفش آفتاب است که فواید بهداشتی دارد.
میزان تولید ویتامین "دی" در بدن داوطلبان در هر دو جلسه مشابه بود.
دکتر ریچارد ولر، استاد ماتولوژی دانشگاه ادینبورو، گفته است که این مطالعه توضیح می دهد مصرف قرص های ویتامین "دی" به تنهایی برای جبران فقدان نور آفتاب کافی نیست.
او گفت تیم او اکنون قصد دارد که خطرات نسبی بیماری قلبی و سرطان پوست در کسانی که در معرض میزان متفاوت نور خورشید قرار گرفته اند رو بررسی کنند.
به گفته او، اگر تایید شود که نور خورشید از خطر مرگ به دلایل مختلف کم می کند، لازم است پزشکان در توصیه های جاری در مورد قرار گرفتن در معرض آفتاب تجدید نظر کنند.
این مطالعه روز جمعه در بزرگ ترین گردهمایی متخصصان پوست در ادینبورو عرضه شد.

تاثیر استاتین در افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان پروستات


بر اساس تحقیقات جدید، داروهای موسوم به استاتین می تواند برای مقابله با سرطان پروستات موثر واقع شود


یک مطالعه تازه حاکیست که مبتلایان به سرطان پروستات که داروهای موسوم به استاتین مصرف می کنند ممکن است کمتر با خطر مرگ در اثر این بیماری روبرو باشند.
استاتین ها برای کاهش کلسترول تجویز می شوند.
محققان ۱۰۰۱ بیمار را که ابتلا آنها به پروستات از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ میلادی تشخیص داده شده بود که ۲۸۹ نفر آنها از استاتین ها استفاده می کردند.
محققان این گروه را برای شش سال دنبال کردند که در این مدت ۱۲۳ نفر آنها درگذشتند که ۳۹ مورد به دلیل سرطان پروستات بود.
نتایج این مطالعه در نسخه اینترنتی مجله "پروستات" چاپ شده است.
پس از در نظر گرفتن عواملی نظیر سن، کشیدن سیگار، شاخص وزن بدن، شدت بیماری، نوع معالجه، تاریخچه ابتلا به دیابت و بسیاری از متغیرهای دیگر، محققان دریافتند که احتمال مرگ در کسانی که استاتین مصرف نمی کردند پنج برابر است.
جانت استانفورد، استاد اپیدمی شناسی مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در شهر سیاتل آمریکا، گفت که با توجه به این یافته ها شاید لازم باشد مطالعه ای کلینیکی برای بررسی بیشتر تاثیر این داروها به کاهش خطر مرگ در بیماران انجام شود.

رابطه پستانک و آلرژی

زمانی بود که خیلی از مردم عادت داشتند پستانک را اگر کثیف بود با دهانشان تمیز کنند بعد در دهان نوزاد بگذارند.
عادات اخیر بهداشتی مردم را از این کار منع می کند، زیرا فرض بر این بوده که این کار ممکن است باعث ورود میکروب های نامطلوب به بدن کودک شود.
مقام های بهداشتی به خصوص می گفتند که این کار ممکن است برای دندان بد باشد زیرا باعث انتقال باکتری عامل پوسیدگی به دهان فرزند می شود.
اما تحقیقات پزشکی تازه نشان داده است که احتمالا باید در این برداشت تجدید نظر کرد.
مطالعه ای که در سوئد انجام شده و نتایج آن در نشریه پیدیاتریکس (طب اطفال) چاپ شده نشان داد بچه هایی که پدر و مادرشان چنین می کنند در برابر آلرژی ها مقاوم ترند.
همچنین میزان حساسیت پوستی موسوم به اگزما و آسم هم در آنها کمتر مشاهده شده است.
این یافته بر مجموعه شواهدی می افزاید که حاکیست قرار گرفتن در معرض مقداری جرم در سنین کم به نفع کودکان است و محرومیت کامل از میکروب ها می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، یعنی مانع آن شود که سیستم مصونیت بدن در برابر تهدیدهای جزئی مقاومت حاصل کند.
این مطالعه نتوانست ثابت کند که پستانک پوشیده از بزاق دهان پدر و مادر مستقیما عامل کاهش آلرژی است.
اما متخصصان می گویند این عادت ممکن است فقط نشانه این باشد که این گروه از پدر و مادرها در زمینه محافظت از فرزندان در مقابل کثیفی و جرم کمتر سخت می گیرند.

منبع: بی بی سی فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر