زهر است اعطای خلق هر چند که دوا باشد

حاجت ز کی میخواهی جایی که خدا باشد

Pages

۱۳۹۱ بهمن ۱۰, سه‌شنبه

مي‌خواهم شاد بمانم



مي‌خواهم شاد بمانم

فرد- همشهری امارات:
«شادي» تنها يك كلمه چهار حرفي است! اين را همه شما مي‌دانيد اما وقتي دقيق تر نگاه كنيد انسان‌هاي زيادي را مي‌بينيد كه به دنبال رسيدن به همين كلمه چهار حرفي هستند.
انسان‌هايي كه همه به دنبال شاد بودن هستند؛ نظر شما درباره خودتان چيست ؟ آيا شما هم جزو اين گروه هستيد؟ آیا تا به حال خوشبختی‌ها و شادی‌هایتان را لیست كرده‌اید؟ مثلا برايتان پيش آمده كه به خودتان بگوييد:« من یك خانه عالی دارم ولی سقفش چكه می‌كند»، « پسر9 ساله‌ام قابل ستایش است. اما هرگز خوب نمی‌خوابد» یا « همسرم در این 21 سال بهترین فرد بوده است اگرچه من و او خيلي همديگر را نمي‌بینيم

بهتر است اين نكته را بدانيد كه مهمترین عامل بازدارنده داشتن يك احساس خوب، این است كه اگر لیوانی تا نیمه‌پر است، شما همه محتويات آن را خالی كنید.




حالا تصوركنید همه چیز خوب است اما شما كمی احساس كسالت می‌كنید و بلافاصله آن قدر به این فكر و احساس بها می‌دهید كه احساس بيماري شما قوی‌تر مي‌شود و شما بایستی مدتی را در بستر بگذرانید.

بعد از اين مرحله شما نسبت به فرزند، خانه و همسرتان غفلت می‌كنید و اين سرآغاز نداشتن احساس شادي است. به شما يادآوري مي‌كنيم كه برای شاد بودن نیاز به يك روحیه خوب دارید. در‌حقيقت برای شادبودن نیازی نیست كه خیلی تغییر كنید؛ بلكه برای اینكه هر روز احساس بهتری داشته باشید راه‌های جالبی وجود دارد.

از گذشته درس بگیرید:

بهتر است به اين نكته دقت كنيد كه براساس تحقیقات انجام شده، در سال 1970 میلادی جمعيت زنان بیشتر از جمعيت مردان خود را شاد مي‌دانستند. اما امروزه این گزارش برعكس شده است.

فكر مي‌كنيد چه اتفاقی برای زنان افتاده است؟ در دهه‌هاي اخیر زنان مجبور بوده‌اند با وجود كارهای خانه و اداره كردن امورات زندگی، به كار در بیرون از خانه نیز بپردازند، درواقع این سریع‌ترین راه برای غمگین بودن و اضطراب و نگرانی آنهاست.

اگر شما هم جزو اين گروه باشيد بايد بدانيد كه تلاش برای رسیدن به یك هدف می‌تواند نتیجه معكوس هم داشته باشد. يعني اگر از عهده همه كارها بر‌نیایید و خود را مقصر بدانید در‌واقع همیشه با احساسی از ناامیدی و ناراحتی زندگی می‌كنید.

بايد باور كنيد كه تلاش برای احساس رضایت و شادی دائمی یك رویاست. اگر فكر كنید بایستی در تمام مدت شاد باشید این توقع در‌واقع شما را بیچاره خواهد كرد. در نتيجه بهتر است كه توقعاتتان را هماهنگ كنید.

براساس تحقیقات اخیر، تمام اتفاقات خوب یا بد در یك روز روی رضایت روزانه افراد تاثیر می‌گذارد. درواقع برای برطرف كردن یك احساس بد بایستی دو چیز خوب، اتفاق بیفتد.

محققین می‌گویند: در احساس شاد بودن یك نقطه ضعف وجود دارد، یعنی اغلب اوقات ما توقع داریم شادی همیشه وجود داشته باشد. بنابراین وقتی چیز خوبی اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد همه چیز طبیعی و نرمال است. اما وقتی اتفاق بدی رخ دهد به نظر می‌رسد فاجعه و مصیبت رخ داده است.

تعادل خود را حفظ كنید:

« داشتن يك احساس خوب و رضايت از زندگی، خوشبختی است» این توصیف روانشناسان از خوشبختی است. به پایه‌های این جمله ساده فكركنید: اگر شاد بودن بدون معنی را انتخاب كنید قطعا احساس می كنید از درون خالی هستید اما اگر همین احساس همراه فكركردن به اهداف عالی باشد در‌واقع این تهی بودن و بی‌میلی را از بین می‌برد.

سعی نكنید كه خوشحالی را بخرید:

اگر شما بخواهید از وضعیت مالی بد خود را نجات دهید پول خیلی به شما كمك می كند. اما تحقیقات نشان داده است، كسانی كه در پی مادیات هستند نسبت به كسانی كه مادی‌گرا نیستند، بیشتر احساس ناراحتي دارند و از خانواده، دوستان و حتی سلامتی‌شان ناراضی هستند.

در يك وضعيت نمانيد:

مطالعاتی وجود دارد كه نشان می دهد صدها نفر با تجربه تغییردادن محیط زنگي و كارشان، بعد از چندماه احساس بهتری نسبت به زندگی پیدا كرده‌اند و همچنین از خود رضایت بیشتری داشته‌اند.

یك احتمال وجود دارد، كه تغییر مكان باعث كمرنگ شدن گذشته ما می‌شود، درواقع این تجربه علاقه‌مندی جدید و سرگرمی ماندگاري را ایجاد می‌كند و ممكن است شما را به كشف كارهای دیگر نیز هدایت كند.

برای لحظه‌ای خود را فراموش كنید:

اگر در شرایط روحی بدی هستید، سعی كنید خود را در«افكار مواج»رها كنید. این اصطلاح درواقع، موقعیت داشتن تفكرات راحت و لذت بخش را توصیف می كند. برای بعضی از مردم به‌دست آوردن افكار مواج، شاید مثل احساس صدای حركت سریع اسكیت از شیبی بلند باشد، اما برای بعضی مثل لذت حل كردن جدول لغات است. اما نتیجه این فكر، لذت و خوشی بیشتر است.

اين را خود شما بايد تعيين كنيد كه چه فعالیتی به شما انرژی می‌دهد یا شما دوست دارید به آن فكركنید و با فكر آن به رویا بروید. درواقع با این كار خود را در احساس سرخوشی رها كنید.

یك راه شادتر بودن این است: زمانی كه چیزهای خوب اتفاق می‌افتد آنها را تشخیص دهید. اگر شما دلخوشی‌ها و چیزهای خوبی دارید سعی كنید با شكرگزاری روزانه، آنها را حفظ كنید.

بر طبق مطالعات انجام شده، مردمی كه برای تجربیات خوب و لحظات خوش سپاسگذاری می‌كنند درواقع كمتر نگران و مضطرب هستند و بهتر نیز می‌خوابند. سپاسگذاری همچون پادزهری برای بدخویی و ترشرویی است.

نسبت به دیگران محبت داشته باشید:

مطالعات همچنين نشان می‌دهند، مردمی كه احساس خوشبختی می كنند، درواقع دارای رابطه حسی با دیگران هستند. بر طبق تحقیقات انجام شده بر روي يك گروه انساني، یك درصد از مردمی كه خیلی احساس خوشبختی و شادی می‌كردند رابطه‌های احساسی خوبی نیز داشته اند. درواقع این رابطه‌ها این طور معنی می‌شود: داشتن پیمان و پیوندی قوی با همسر، خانواده، یا دوستان!

همه ما در این زمینه شبیه هم هستیم. تعجب‌آور نیست اگر بگوییم، ازدواج قویترین همبستگی و پیمان احساسی است كه تمام احساس شاد و خوشبخت بودن را دربرمی‌گیرد. آمارها نشان می‌دهد كه متاهلین در مقایسه با افراد مجرد خیلی شادتر هستند.

در واقع متاهلینی كه دارای رابطه‌های قابل اعتماد نسبت به هم هستند از این احساس، سود بیشتری می‌برند. متخصصین می‌گویند بهتر است زمانی كه با هم هستید را مقدسترین زمان در طول زندگي‌تان بدانید.

با كمك به دیگران به خود كمك كنید:

افرادی كه بیشتر متوجه موضوعات دیگر هستند نسبت به كسانی كه فقط به خوشبختی خود فكر می‌كنند شادتر و خوشبخترند. البته خواستار شادی و خوشبختی دیگران بودن، به‌جز اینكه احساس همنوعی را توسعه می‌دهد، شما را نیز خوشحال می‌كند.

كمك كردن به دیگران شما را توانمند و پرهدف می‌كند و اجازه می‌دهد، درحالی كه به فكر شادی دیگران هستید، استرس‌ها و نگرانی‌هایتان را فراموش كنید.

بدانيد كه برای شادكردن مردم نیازی نیست كه عضو انجمن‌های خیریه شوید و هرماه مبالغی پول به آن حساب‌ها بریزید. بلكه با كارهای كوچك نیز می‌توانید دیگران را شاد كنید. مثلا: می‌توانید قبض عوارض ماشین پشت سرتان را در عوارضي بپردازید یا سعی كنید هركسی را كه در روز با او مواجه می‌شوید، شاد كنید.

با كمترین انتخاب‌ها، انتخاب كنید:

داشتن حق انتخاب‌های زیاد، همیشه موقعیت خوبی نیست، افرادی كه آنقدر جستجو می‌كنند تا بهترین انتخاب را داشته باشند، معمولا كمترین رضایت را از انتخاب‌شان دارند، در مقایسه با كسانی كه با دیدن اولین مورد خوب، آن را انتخاب می‌كنند.

در‌حقيقت داشتن حق انتخاب‌های زیاد می‌تواند باعث نگرانی و اضطراب شود و افراد خودشان را بابت تصمیم‌شان سرزنش كنند كه به آن اندازه كه توقع داشته‌اند خوب نیست.

جسمتان را به روحتان معرفی كنید:

جالب است كه اين نكته را بدانيد كه می‌توانید شادیتان را با عيان كردن آن بیشتر كنید.
با دیدن یك فیلم جالب، عكس‌العمل‌های متفاوتی از مردم می‌توان دید اما آنها كه جسمشان را نیز درگیر فیلم می‌كنند نسبت به افرادی كه احساساتشان را مهار می‌كنند لذت بیشتری از ديدن فيلم می‌برند.

وقتی احساس خوبی دارید، بالا و پایین بپرید، بچرخید یا حركت كنيد. این اعمال برخلاف آنچه كه به نظر می‌آید به هیچ عنوان احمقانه نیستند.

بیشتر بخشنده باشید!

داشتن رفتار مصالحه‌آمیز با ديگران می‌تواند به شما در، درك و كاهش احساس نگرانی و ناتوانی كمك كند. بخشیدن خطای دیگران حتی می‌تواند تا 25 درصد استرس‌هایتان را كاهش دهد.

بنابراین چطور به خود اجازه می‌دهید كه عصبانی شوید و به دیگران پرخاش كنید؟ سعی كنید رفتارهای خوب ديگران را به خاطر بیاورید و به درخواست عذرخواهی‌شان توجه كنید. بنابراین اگر در فكرتان دچار تردید شدید تصمیم بگیرید او را ببخشید؛ با این كار به خود نیز هدیه‌ای بزرگ می‌دهید؛ احساس شادي در زندگي!

افكار و اندیشه‌های مثبت داشته باشید:

بعضی‌ها می‌گویند اتفاقات خوب، برای بهترین‌ها می‌افتد. اما بعضی دیگر می‌گویند: بعضی از مردم قادرند بهترین چیزهایی كه اتفاق می‌افتد را برای خود پیش بیاورند.

این كلید خوشبختی است. اولین راه این است كه افكارتان را روی كاغذ بیاورید. چراكه اين رفتار خیلی زود برطبق عادت وارد زندگی‌تان می شود. بدانيد كه هر انساني برای ایجاد خوشبختی و شادی موردنظرش قدرتی قابل توجه دارد. او به آنچه دارد ارزش می‌دهد نه به آنچه كه از دست داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر